Marcaje, notatii, termeni specifici anvelopelor si jantelor
1. Cum se citesc informatiile de pe anvelope
195: Latimea anvelopei in mm
60: Flancul anvelopei(raportul procentual intre inaltimea flancului si latimea anvelopei: 0,60)
R15: Structura anvelopei de tip radial si 15 reprezinta diametrul interior al anvelopei in inchi
DOT: XXXX - PPPP - WWYY
unde
- DOT = Departament Of Transportation
- XXXX = cod de identificare a tarii de provenienta si a producatorului
- PPPP = cod intern al producatorului
- WWYY = data fabricatiei (WW = numarul saptamanii indicat prin 2 cifre, YY = anul fabricatiei tot pe 2 cifre)
Astfel, pentru combinatia DOT ... 4507 data fabricatiei este saptamana 45 din anul 2007.
DOT - XXXX - PPPP - WWYY unde DOT = Departament Of Transportation XXXX = cod de identificare a tarii de provenienta si a producatorului PPPP = cod intern al producatorului WWYY = data fabricatiei (WW = numarul saptamanii indicat prin 2 cifre, YY = anul fabricatiei tot pe 2 cifre) Astfel, pentru combinatia DOT ... 4507 data fabricatiei este saptamana 45 din anul 2007.
PDV9: Codul fabricii unde a fost fabricata anvelopa
INHR: Codul dimensional al anvelopei
M+S: (In unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S) Anvelopele au fost testate de producator pe zapada si noroi si sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarna (zapada, polei, gheata). PREZENTA ACESTUI MARCAJ ESTE OBLIGATORIE PE ANVELOPELE DE IARNA.
Piscul cu fulg de nea: Anvelopele ofera performante superioare pe timp de iarna. Este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de lege in Romania.
Notatia XL (eXtra Load): indica faptul ca anvelopa are o rezistenta mai mare decat cea a unui pneu normal. Este posibil sa scrie chiar textual Extra Load.Notatia XL (eXtra Load): indica faptul ca anvelopa are o rezistenta mai mare decat cea a unui pneu normal. Este posibil sa scrie chiar textual Extra Load.
2. Indici de viteza si de sarcina anvelopa
2.1. Indici de viteza
Indice | Viteza Maxima |
J | 100 km/h |
K | 110 km/h |
L | 120 km/h |
M | 130 km/h |
N | 140 km/h |
P | 150 km/h |
Q | 160 km/h |
R | 170 km/h |
S | 180 km/h |
T | 190 km/h |
H | 210 km/h |
V | 240 km/h |
W | 270 km/h |
Y | 300 km/h |
ZR | 240+ km/h |
2.2. Indici de sarcina
Indice | Sarcina suportata / anvelopa | Indice | Sarcina suportata / anvelopa | Indice | Sarcina suportata / anvelopa |
60 | 250 | 106 | 950 | 152 | 3550 |
61 | 257 | 107 | 975 | 153 | 3650 |
62 | 265 | 108 | 1000 | 154 | 3750 |
63 | 272 | 109 | 1030 | 155 | 3875 |
64 | 280 | 110 | 1060 | 156 | 4000 |
65 | 290 | 111 | 1090 | 157 | 4125 |
66 | 300 | 112 | 1120 | 158 | 4250 |
67 | 307 | 113 | 1150 | 159 | 4375 |
68 | 315 | 114 | 1180 | 160 | 4500 |
69 | 325 | 115 | 1215 | 161 | 4625 |
70 | 335 | 116 | 1250 | 162 | 4750 |
71 | 345 | 117 | 1285 | 163 | 4875 |
72 | 355 | 118 | 1320 | 164 | 5000 |
73 | 365 | 119 | 1360 | 165 | 5150 |
74 | 375 | 120 | 1400 | ||
75 | 387 | 121 | 1450 | ||
76 | 400 | 122 | 1500 | ||
77 | 412 | 123 | 1550 | ||
78 | 425 | 124 | 1600 | ||
79 | 437 | 125 | 1650 | ||
80 | 450 | 126 | 1700 | ||
81 | 462 | 127 | 1750 | ||
82 | 475 | 128 | 1800 | ||
83 | 487 | 129 | 1850 | ||
84 | 500 | 130 | 1900 | ||
85 | 515 | 131 | 1950 | ||
86 | 530 | 132 | 2000 | ||
87 | 545 | 133 | 2060 | ||
88 | 560 | 134 | 2120 | ||
89 | 580 | 135 | 2180 | ||
90 | 600 | 136 | 2240 | ||
91 | 615 | 137 | 2300 | ||
92 | 630 | 138 | 2360 | ||
93 | 650 | 139 | 2430 | ||
94 | 670 | 140 | 2500 | ||
95 | 690 | 141 | 2575 | ||
96 | 710 | 142 | 2650 | ||
97 | 730 | 143 | 2725 | ||
98 | 750 | 144 | 2800 | ||
99 | 775 | 145 | 2900 | ||
100 | 800 | 146 | 3000 | ||
101 | 825 | 147 | 3075 | ||
102 | 850 | 148 | 3150 | ||
103 | 875 | 149 | 3250 | ||
104 | 900 | 150 | 3350 | ||
105 | 925 | 151 | 3450 |
RF (Ranforsat) - un marcaj care este adaugat langa marcajul dimensiunii anvelopei pentru a indica faptul ca aceasta are o capacitate mai mare de transportare a sarcinilor decat o anvelopa standard. Principala aplicatie a anvelopelor de tip „ranforsat” este la camionete si camioanele usoare, insa acestea se potrivesc si la anumite masini de familie si rulote.
RFT (RunFlat System) - marcaj pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia Run-Flat. Acest sistem asigura o deplasare de maximum 80 km cu viteza de pana la 80km/h in conditii de pana.
RR (Rolling Resistance) - rezistenta la rulare este o forta care actioneaza in directie inversa directiei de deplasare a anvelopei. Din cauza incarcarii vehiculului, anvelopa este deformata in contact cu suprafata drumului. Aceasta deformare induce pierderi interne de energie, la fel ca si o minge de cauciuc care cade si nu se mai ridica la aceeasi inaltime de la care a cazut. Rezistenta la rulare poate fi exprimata ca o forta (Newton) sau ca un coeficient (CRR). Coeficientul rezistentei la rulare este definit ca forta RR (N) impartita la incarcatura anvelopei. Avantajul acestui coeficient este ca permite o comparare mai simpla a anvelopelor concepute pentru a fi montate pe diferite masini.
Anvelopele Seal Inside pot reduce semnificativ sansele de a avea o pana de cauciuc, insa spre deosebire de anvelopele run flat, acestea nu sunt construite pentru a fi conduse cu presiune redusa sau desumflate. In ceea ce priveste montajul si echilibrarea, nu exista diferente intre Seal Inside si anvelopele standard. Anvelopele Pirelli Seal Inside nu necesita jante dedicate, deci pot fi montate pe jante standard. Anvelopele Seal Inside trebuie stocate in aceleasi conditii ca si anvelopele standard. Intre produsele cu acelasi profil, nu exista nici o diferenta de performanta (rezistenta la rulare, confort, zgomot, performanta pe carosabil uscat sau umed) intre o anvelopa Seal Inside si o anvelopa standard.
Tehnologia Seal Inside nu necesita jante dedicate sau sistem de monitorizare a presiunii in pneuri (TPMS) pentru a folosi vehiculul in siguranta; poate fi folosita pe orice fel de vehicul, in functie de dimensiunea anvelopelor.
SPIKE – Anvelope de iarna cu crampoane ascutite ce ofera tractiune sporite pe gheata. Aceste anvelope trebuie montate obligatoriu in seturi de patru. Majoritatea statelor interzic utilizarea unor astfel de anvelope.
TL - Tubeless (Tip de anvelopa fara camera de aer)
TPMS - Siste de monitorizare a presiunii din anvelope. Anvelopele Run Flat trebuie montate alaturi de TPMS (Sistem de Monitorizare a Presiunii in Anvelope). Montarea anvelopelor si a TPMS trebuie efectuata de catre o persoana autorizata. Exista o gama larga de sisteme de monitorizare a presiunii din anvelope (TPMS) asa ca trebuie consultat producatorul vehiculului pentru informatii specifice. In mare, exista doua tipuri de sisteme, sistemele indirecte se folosesc de faptul ca pierderea presiunii cauzeaza o rotatie mai rapida a rotii, iar cand detecteaza aceasta diferenta trimit o alerta soferului. Sistemele directe verifica valorile presiunii, le compara cu valori inregistrate anterior si anunta atunci cand presiunea scade sub valorile corecte.
Uzura: Gradul de uzura este o clasificare comparativa bazata pe rata de uzura a anvelopei in conditii controlate de testare pe un traseu specific al guvernului. Spre exemplu, o anvelopa clasificata 150 se va uza de 1.5 ori mai lent pe acel traseu decat o anvelopa clasificata 100. Performantele relative ale anvelopelor depind de conditiile in care sunt folosite, dar in orice caz, se pot indeparta foarte mult de norma din cauza variatiilor stilurilor de condus, practicilor de exploatare si diferentelor in caracteristicile drumurilor si a climatului.
Aderenta: Gradele de aderenta, de la cel mai mare la cel mai mic, sunt AA, A, B si C. Aceste grade reprezinta abilitatea anvelopei de a frana pe drumuri umede, masurata in conditii controlate pe suprafete de test guvernamentale, atat de asfalt cat si de beton. orice anvelopa marcata cu C poate avea performante slabe in ceea ce priveste aderenta. Atentie: gradul de aderenta acordat fiecarei anvelope este bazat pe un test de franare prealabil si nu include caracteristici de acceleratie, virjae, acvaplanare si tractiune maxima.
Temperatura: Gradele de temperatura sutn A (cel mai inalt), B si C, reprezentand rezistenta anvelopei la caldura si capacitatea sa de a disipa caldura in timpul testelor in conditii controlate intr-un laborator specificat. Temperatura ridicata sustinuta poate avea diferite efecte asupra anvelopelor, precum scaderea duratei de viata, iar temperatura excesiva poate conduce la deteriorarea anvelopei. Gradul C corespunde unui nivel pe care trebuie sa il indeplineasca toate anvelopele pentru vehicule de pasageri conform Standardului Federal de Siguranta pe Sosele Nr 109. Gradele B si A reprezinta niveluri mai ridicate de perfromanta in laborator. Atentie: graduld e temperatura pentru aceste anvelope este stabilit pentru anvelope umflate corect si care sunt supuse unei sarcini corespunzatoare. Viteza accesiva, anvelopele umflate sub cifra indicata de producator sau incarcarea excesiva, pto conduce in mod singular, sau combinat, la defectiuni ale anvelopei.
3. Citirea informatiilor de pe JANTE
Jantele au ca marcaj de exemplu 6JX15 ET40 4X108. Acest cod inseamna:
Latimea interioara a jantei. Este primul numar din cod - 6Jx..., unde 6 este latimea interioara a jantei, masurata in inci, si este masurata intre marginile jantei, acolo unde intra anvelopa. De exemplu, 7J inseamna 7 inci, mai exact, 170.78 mm, de unde rezulta ca putem folosi o anvelopa in jurul dimensiunii de 170 mm latime. Daca vom avea 9J, o sa putem pune anvelope ce au latimea de 225 mm; si asa mai departe. Luand in consideratie si toleranta marginilor jantei, putem pune si anvelope putin mai mari; in general cu maximum 2 cm. Astfel, pentru performante optime si pentru a respecta specificatiile jantei si cele ale anvelopei, la 7J putem pune anvelope de maximum 175 iar la 9J vom putea pune maximum 235.
Diametrul total. Diametrul jantelor se masoara in inci si este masurat, dintr-o parte in alta a suprafetei exterioare, trecand prin centrul jantei. Alegerea diametrului unei jante depinde numai de dimensiunile inscrise in talon referitoare la acestea sau de gusturi personale. Diametrul jantei il veti gasi intotdeauna inscriptionat pe jante, de obicei fiind al doilea numar - 6Jx15... , unde 15 este diametrul rotii. Bineinteles ca diametrul unei jante va influenta greutatea, stabilitatea, demarajul sau alti parametri ai masinii.
Alezajul central (ET). Reprezinta distanta de la butucul rotii (acolo unde se prinde pe masina) pana la mijlocul jantei. ET=Offset si se masoara in mm. Practic acest ET reprezinta distanta dintre "spatele" butucului jantei si "mijlocul" acesteia. Cu cat ET este mai mare cu atat janta intra mai in interiorul caroseriei si invers. In exemplu dat mai sus, 40 reprezinta ET-ul.
Numarul de prezoane. Reprezinta numarul de suruburi cu ajutorul carora este fixata roata. In exemplul nostru este 4x108, unde 4 reprezinta numarul de prezoane.
Distanta dintre prezoane. Reprezinta departare intre prezoane si trebuie cunoscuta exact pentru alegerea corecta a jantelor. Distanta intre prezoane este de obicei stantata si pe janta, sub o forma de genul - 4x108, unde 108 reprezinta distanta in milimetri intre prezoane.
La masinile cu 4, 6 sau 8 prezoane – se masoara din centrul imaginar al celor doua gauri opuse.
La masinile cu 5 prezoane - se masoara din marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a doua gauri.
4. Anvelopele de iarna
Iarna, conditiile de rulare sunt specifice. Pentru o anvelopa, iarna incepe de la +7 grade C. Sub aceasta temperatura, cauciucul dintr-o anvelopa de vara se intareste si isi pierde din eficacitate. In consecinta, iarna, distantele de franare pot fi mai mari cu pana la 20% in functie de conditiile de timp si de anvelopele cu care este echipata masina dvs.
La o temperatura sub 7 grade C, o anvelopa de iarna ofera mai multa siguranta si reduce distantele de franare comparativ cu o anvelopa de vara, pe orice tip de carosabil.
Pe de alta parte iarna, suntem tentati adesea sa montam anvelope de iarna numai pe cele 2 roti motoare. Acest lucru nu este deloc suficient pentru bune performante si o conducere in siguranta. Cu doar 2 anvelope de iarna pe rotile motoare veti obtine numai o buna motricitate dar nu si un bun control al vechiculului. Pentru conditii optime de siguranta de circulatie, iarna este recomandat sa va echipati pe toate rotile cu anvelope de iarna.
Un autovehicul echipat cu cauciucuri de iarna pe tractiunea pe fata va fi dezechilibrat pe spate si risca sa plece cu multa usurinta in derapaj tete-a-queue. Si respectiv, un autovehicul echipat cu anvelope de iarna numai pe rotile de propulsie pe spate va fi dezechilibrat pe fata si risca sa rateze virajele ruland drept in fata.
Marcajul M+S: (In unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S) Anvelopele au fost testate de producator pe zapada si noroi si sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarna (zapada, polei, gheata). PREZENTA ACESTUI MARCAJ ESTE OBLIGATORIE PE ANVELOPELE DE IARNA.
Marcajul Piscul cu fulg de nea: Anvelopele ofera performante superioare pe timp de iarna. Este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de lege in Romania.