Meniu
Cos Cumparaturi
Serviciul de schimb al anvelopelor din toate locatiile din tara, se face FĂRĂ PROGRAMARE.

Marcaje, notatii, termeni specifici anvelopelor si jantelor

1. Cum se citesc informatiile de pe anvelope


195:  latimea benzii de rulare a anvelopei masurata in mm.

60:  flancul anvelopei - talia anvelopei este procentul din latimea benzii de rulare, in mm, respectiv 60% din 195mm in cazul de fata.

R15: Structura - constructia anvelopei de tip radial si 15 reprezinta diametrul interior al anvelopei in toli - inci

DOT:  XXXX - PPPP - WWYY

unde

DOT     = Departament Of Transportation

XXXX  = cod de identificare a tarii de provenienta si a producatorului

PPPP    = cod intern al producatorului

WWYY = data fabricatiei unde WW = numarul saptamanii din anul fabricatiei indicat prin 2 cifre, iar YY = anul fabricatiei indicat tot prin 2 cifre.


EXEMPLU:  pentru combinatia DOT ... 4522 data fabricatiei este saptamana 45 din anul 2022.

DOT - XXXX - PPPP - WWYY unde

DOT = Departament Of Transportation

XXXX = cod de identificare a tarii de provenienta si a producatorului

PPPP = cod intern al producatorului

WWYY = data fabricatiei

PDV9: Codul fabricii unde a fost fabricata anvelopa

INHR: Codul dimensional al anvelopei

M+S: (In unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S) Anvelopele au fost testate de producator pe zapada si noroi si sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarna (zapada, polei, gheata).

PREZENTA ACESTUI MARCAJ ESTE OBLIGATORIE PE ANVELOPELE DE IARNA.

Dar sunt anumite state unde acest simbol nu este omologat pentru anvelopele de iarna si este necesar simbolul - Piscul cu fulg de nea.

Piscul cu fulg de nea: Anvelopele ofera performante superioare pe timp de iarna. Este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de lege in Romania.

Notatia XL (eXtra Load): indica faptul ca anvelopa are o rezistenta mai mare decat cea a unui pneu normal. Este posibil sa scrie chiar textual Extra Load.

Notatia XL (eXtra Load): indica faptul ca anvelopa are o rezistenta mai mare decat cea a unui pneu normal. Este posibil sa scrie chiar textual Extra Load.

2. Indicii de viteza si de sarcina ai anvelopelor.

2.1. Indici de viteza

Indicele de viteză indică viteza maximă la care o anumită anvelopă poate duce sarcina indicată de indicele de sarcină.

Indice

Viteza Maxima

J

100 km/h

K

110 km/h

L

120 km/h

M

130 km/h

N

140 km/h

P

150 km/h

Q

160 km/h

R

170 km/h

S

180 km/h

T

190 km/h

H

210 km/h

V

240 km/h

W

270 km/h

Y

300 km/h

ZR

240+ km/h

2.2. Indici de sarcina

Indicele de sarcină indica sarcina maximă pe care o poate suporta o anumită anvelopă la viteza maximă după cum se indică prin simbolul de viteză.

 Indice 

 Sarcina suportata / anvelopa 

 Indice 

 Sarcina suportata / anvelopa 

 Indice 

 Sarcina suportata / anvelopa 

60

250

106

950

152

3550

61

257

107

975

153

3650

62

265

108

1000

154

3750

63

272

109

1030

155

3875

64

280

110

1060

156

4000

65

290

111

1090

157

4125

66

300

112

1120

158

4250

67

307

113

1150

159

4375

68

315

114

1180

160

4500

69

325

115

1215

161

4625

70

335

116

1250

162

4750

71

345

117

1285

163

4875

72

355

118

1320

164

5000

73

365

119

1360

165

5150

74

375

120

1400

  

75

387

121

1450

  

76

400

122

1500

  

77

412

123

1550

  

78

425

124

1600

  

79

437

125

1650

  

80

450

126

1700

  

81

462

127

1750

  

82

475

128

1800

  

83

487

129

1850

  

84

500

130

1900

  

85

515

131

1950

  

86

530

132

2000

  

87

545

133

2060

  

88

560

134

2120

  

89

580

135

2180

  

90

600

136

2240

  

91

615

137

2300

  

92

630

138

2360

  

93

650

139

2430

  

94

670

140

2500

  

95

690

141

2575

  

96

710

142

2650

  

97

730

143

2725

  

98

750

144

2800

  

99

775

145

2900

  

100

800

146

3000

  

101

825

147

3075

  

102

850

148

3150

  

103

875

149

3250

  

104

900

150

3350

  

105

925

151

3450

  

RF (Ranforsat) - un marcaj care este adaugat langa marcajul dimensiunii anvelopei pentru a indica faptul ca aceasta are o capacitate mai mare de transportare a sarcinilor decat o anvelopa standard. Principala aplicatie a anvelopelor de tip „ranforsat” este la camionete si camioanele usoare, insa acestea se potrivesc si la anumite masini de familie si rulote.

RFT (RunFlat System) - marcaj pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia Run-Flat. Acest sistem asigura o deplasare de maximum 80 km cu viteza de pana la 80km/h in conditii de pana.

RR (Rolling Resistance) - rezistenta la rulare este o forta care actioneaza in directie inversa directiei de deplasare a anvelopei.

Din cauza incarcarii vehiculului, anvelopa este deformata in contact cu suprafata drumului. Aceasta deformare induce pierderi interne de energie, la fel ca si o minge de cauciuc care cade si nu se mai ridica la aceeasi inaltime de la care a cazut.  

Rezistenta la rulare poate fi exprimata ca o forta (Newton) sau ca un coeficient (CRR). Coeficientul rezistentei la rulare este definit ca forta RR (N) impartita la incarcatura anvelopei.

Avantajul acestui coeficient este ca permite o comparare mai simpla a anvelopelor concepute pentru a fi montate pe diferite masini.

Anvelopele Seal Inside pot reduce semnificativ sansele de a avea o pana de cauciuc, insa spre deosebire de anvelopele run flat, acestea nu sunt construite pentru a fi conduse cu presiune redusa sau desumflate.

In ceea ce priveste montajul si echilibrarea, nu exista diferente intre Seal Inside si anvelopele standard. Anvelopele Pirelli Seal Inside nu necesita jante dedicate, deci pot fi montate pe jante standard. Anvelopele Seal Inside trebuie stocate in aceleasi conditii ca si anvelopele standard.

Intre produsele cu acelasi profil, nu exista nici o diferenta de performanta (rezistenta la rulare, confort, zgomot, performanta pe carosabil uscat sau umed) intre o anvelopa Seal Inside si o anvelopa standard.

Tehnologia Seal Inside nu necesita jante dedicate sau sistem de monitorizare a presiunii in pneuri (TPMS) pentru a folosi vehiculul in siguranta; poate fi folosita pe orice fel de vehicul, in functie de dimensiunea anvelopelor.

SPIKE – Anvelope de iarna cu crampoane ascutite ce ofera tractiune sporite pe gheata. Aceste anvelope trebuie montate obligatoriu in seturi de patru. Majoritatea statelor interzic utilizarea unor astfel de anvelope.

TL - Tubeless (Tip de anvelopa fara camera de aer)

TPMS - Siste de monitorizare a presiunii din anvelope. Anvelopele Run Flat trebuie montate alaturi de TPMS (Sistem de Monitorizare a Presiunii in Anvelope). Montarea anvelopelor si a TPMS trebuie efectuata de catre o persoana autorizata.

Exista o gama larga de sisteme de monitorizare a presiunii din anvelope (TPMS) asa ca trebuie consultat producatorul vehiculului pentru informatii specifice.  

In mare, exista doua tipuri de sisteme, sistemele indirecte se folosesc de faptul ca pierderea presiunii cauzeaza o rotatie mai rapida a rotii, iar cand detecteaza aceasta diferenta trimit o alerta soferului. Sistemele directe verifica valorile presiunii, le compara cu valori inregistrate anterior si anunta atunci cand presiunea scade sub valorile corecte.

Uzura: Gradul de uzura este o clasificare comparativa bazata pe rata de uzura a anvelopei in conditii controlate de testare pe un traseu specific al guvernului.

Spre exemplu, o anvelopa clasificata 150 se va uza de 1.5 ori mai lent pe acel traseu decat o anvelopa clasificata 100.

Performantele relative ale anvelopelor depind de conditiile in care sunt folosite, dar in orice caz, se pot indeparta foarte mult de norma din cauza variatiilor stilurilor de condus, practicilor de exploatare si diferentelor in caracteristicile drumurilor si a climatului.

Aderenta: Gradele de aderenta, de la cel mai mare la cel mai mic, sunt AA, A, B si C. Aceste grade reprezinta abilitatea anvelopei de a frana pe drumuri umede, masurata in conditii controlate pe suprafete de test guvernamentale, atat de asfalt cat si de beton. orice anvelopa marcata cu C poate avea performante slabe in ceea ce priveste aderenta.

Atentie: gradul de aderenta acordat fiecarei anvelope este bazat pe un test de franare prealabil si nu include caracteristici de acceleratie, virjae, acvaplanare si tractiune maxima.

Temperatura: Gradele de temperatura sunt A (cel mai inalt), B si C, reprezentand rezistenta anvelopei la caldura si capacitatea sa de a disipa caldura in timpul testelor in conditii controlate intr-un laborator specificat.

Temperatura ridicata sustinuta poate avea diferite efecte asupra anvelopelor, precum scaderea duratei de viata, iar temperatura excesiva poate conduce la deteriorarea anvelopei.

Gradul C corespunde unui nivel pe care trebuie sa il indeplineasca toate anvelopele pentru vehicule de pasageri conform Standardului Federal de Siguranta pe Sosele Nr 109.

Gradele B si A reprezinta niveluri mai ridicate de perfromanta in laborator.

Atentie: graduld e temperatura pentru aceste anvelope este stabilit pentru anvelope umflate corect si care sunt supuse unei sarcini corespunzatoare.

Viteza excesiva, anvelopele umflate sub cifra indicata de producator sau incarcarea excesiva, pot conduce, in mod singular, sau combinat, la defectiuni ale anvelopei.

3. Citirea informatiilor de pe JANTE

Jantele au ca marcaj de exemplu:  6Jx15  ET40  4x108.

6J - Latimea interioara a jantei

Este primul numar din cod - 6Jx..., unde 6 este latimea interioara a jantei, masurata in inci - toli, si este masurata intre marginile jantei, acolo unde intra - se aseaza anvelopa.

De exemplu, 7J inseamna 7 inci, mai exact, 170.78 mm, de unde rezulta ca putem folosi o anvelopa in jurul dimensiunii de 170 mm latime. Daca vom avea 9J, o sa putem pune anvelope ce au latimea de 225 mm; si asa mai departe.

Luand in consideratie si toleranta marginilor jantei, putem pune si anvelope cu banda de rulare mai mare, in general cu maximum 2 cm.

Astfel, pentru performante optime si pentru a respecta specificatiile jantei si cele ale anvelopei, la 7J putem pune anvelope de maximum 175mm iar la 9J vom putea pune maximum 235mm.

15 - Diametrul total.

Diametrul jantelor se masoara in inci - toli si este masurat, dintr-o parte in alta a suprafetei exterioare, trecand prin centrul jantei.

Alegerea diametrului unei jante depinde numai de dimensiunile inscrise in talon referitoare la acestea sau de gusturi personale realizabile din punct de vedere tehnic.

Diametrul jantei il veti gasi intotdeauna inscriptionat pe jante, de obicei fiind al doilea numar - 6Jx15... , unde 15 este diametrul rotii. Bineinteles ca diametrul unei jante va influenta greutatea, stabilitatea, demarajul sau alti parametri ai masinii.

ET - Alezajul central .

Reprezinta distanta de la butucul rotii, acolo unde se prinde pe masina, pana la mijlocul jantei. ET = Offset si se masoara in mm.

Practic acest ET reprezinta distanta dintre "spatele" butucului jantei si "mijlocul" acesteia. Cu cat ET este mai mare cu atat janta intra mai in interiorul caroseriei si invers. In exemplu dat mai sus, ET-ul este de 40mm.

4x - Numarul de prezoane.

Reprezinta numarul de suruburi cu ajutorul carora este fixata roata. In exemplul nostru este 4x108, unde 4 reprezinta numarul de prezoane.

108 - Distanta dintre prezoane.

Reprezinta departare intre prezoane si acest parametru trebuie cunoscut exact in momentul alegerii corecte a jantelor.

Distanta intre prezoane este de obicei stantata si pe janta, sub o forma de genul - 4x108, unde 108 reprezinta distanta in milimetri intre prezoane.

La masinile cu 4, 6 sau 8 prezoane – se masoara din centrul imaginar al celor doua gauri opuse.

La masinile cu 5 prezoane - se masoara din marginea indepartata a unei gauri pana in centrul celei de-a doua gauri.

4. Anvelopele de iarna

Iarna, conditiile de aderenta si de rulare sunt specifice. Dupa studiile facute, pentru  anvelope iarna incepe de la +7 grade Celsius. Sub aceasta temperatura, cauciucul dintr-o anvelopa de vara se intareste si isi pierde din elasticitate si aderenta, respectiv eficacitate. In consecinta, iarna, distantele de franare, pentru anvelopele de vara,  pot fi mai mari cu pana la 20%, in functie de conditiile de meteo si de anvelopele cu care este echipata masina dvs.

La o temperatura sub 7 grade Celsius, anvelopele de iarna ofera mai multa aderenta/siguranta si reduce distantele de franare pe orice tip de carosabil, comparativ cu anvelopele de vara.

Pe de alta parte, iarna suntem tentati, adesea, sa montam anvelope de iarna numai pe cele 2 roti motoare. Acest lucru nu este deloc suficient pentru bune performante si o conducere in siguranta. Cu doar 2 anvelope de iarna pe rotile motoare veti obtine numai o buna motricitate dar nu si un bun control al vechiculului. Pentru conditii optime de siguranta de circulatie, iarna este recomandat sa va echipati pe toate rotile cu anvelope de iarna.

Un autovehicul echipat cu cauciucuri de iarna pe tractiunea (pe fata) va fi dezechilibrat pe spate si risca sa plece cu multa usurinta in derapaj tete-a-queue.

La fel un autovehicul echipat cu anvelope de iarna numai pe rotile de propulsie (pe spate) va fi dezechilibrat pe fata si risca sa rateze virajele ruland drept in fata.

In plus pentru ambele cazuri exista si actiunea de franare, chiar si de franare de urgenta...


Marcajul M+S: (In unele cazuri mai apare marcajul M S sau M&S) Anvelopele au fost testate de producator pe zapada si noroi si sunt astfel omologate din punct de vedere legal pentru a putea fi utilizate pe timp de iarna (zapada, polei, gheata). PREZENTA ACESTUI MARCAJ ESTE OBLIGATORIE PE ANVELOPELE DE IARNA.

Dar sunt anumite state unde acest simbol nu este omologat pentru anvelopele de iarna si este necesar simbolul - Piscul cu fulg de nea. !!!

Marcajul Piscul cu fulg de nea: Anvelopele ofera performante superioare pe timp de iarna. Este un marcaj facultativ adaugat de producator si neomologat de legea din Romania.